1. صورتهايمالي تلفيقـيگروه و شـرکت پتروشـيمي شـازنـد (سهامي عام) شـــامل صورت وضعيت هايمالي به تاريخ 29 اسفند 1398 و صورتهاي سود و زيان، سود و زيان جامع، تغييرات در حقوق مالکانه و جريانهاي نقدي براي سال مالي منتهـي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي 1 تا 42 توسـط اين سازمان، حسابرسي شده است .
|
2. مسئوليت تهيه صورتهـاي مالي ياد شده طبق استانداردهاي حسابداري، با هيئت مديره شرکت است. اين مسئوليت شامل طراحي، اعمال وحفظ کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه صورتهاي مالي است به گونهاي که اين صورتها، عـاري از تحريف با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه باشـد.
|
3. مسئوليت اين سازمان، اظهارنظر نسبت به صورتهـاي مالي ياد شده براساس حسابرسي انجـام شده طبق استانداردهاي حسابرسي است . استاندارد هاي مزبـورايجـاب ميکند اين سازمان الزامات آئين رفتار حرفهاي را رعـايت و حسابرسي را به گونهاي برنامهريزي و اجرا کند که از نبود تحريف با اهميت در صورتهـاي مالي ، اطمينان معقـول کسب شـود.
حسابرسي شامل اجراي روش هايي براي کسب شواهد حسابرسي درباره مبالغ و ديگر اطلاعـات افشا شده در صورتهـاي مالي است. انتخاب روشهـاي حسابرسي ، به قضاوت حسابرس، از جمله ارزيابي خطـرهـاي تحـريـف با اهميت ناشـي از تقلب يا اشتبـاه در صورتهـاي مالي، بستگي دارد. براي ارزيابي اين خطرها، کنترل هاي داخلي مربوط به تهيه و ارائه صورتهـاي مالي به منظور طراحي روش هـاي حسابرسي مناسب شرايط موجود، و نه به قصد اظهارنظر نسبت به اثربخشي کنترلهـاي داخلي واحد تجـاري، بررسي ميشـود. حسابرسي همچنين شامل ارزيابي مناسب بودن رويه هاي حسابداري استفاده شده و معقول بودن برآوردهاي حسابـداري انجام شده توسـط هيئت مديره و نيز ارزيابي کليت ارائه صورتهاي مالي اسـت.
اين سازمان اعتقاد دارد که شواهد حسابرسي کسب شده ، براي اظهارنظر مشروط نسبت به صورتهـاي مالي ، کافـي و مناسب اسـت.
همچنين اين سازمان مسئوليت دارد ضمن ايفاي وظايف بازرس قانوني، موارد لازم و نيز موارد عدم رعايـت الزامات قانوني مقـرر در اصلاحيـه قانون تجـارت و مفاد اساسنامه شرکت را به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام گزارش کنـد .
|
4. با توجه به يادداشتهاي توضيحي 13-3 و 1-1-8 ، طبق مقررات استخدامي و بازنشستگي کارکنان رسمي شرکت ملي نفت، شرکت موظف به پرداخت مستمري پرسنل مشمول طرح بازنشستگي پيش از موعد ميباشد. ليکن شرکت بابت تعهدات ناشي از بازنشستگي پيش از موعد آنها، ذخيرهاي درحسابها منظور ننموده است. درصورت تعديل حسابها از اين بابت، سود انباشتـه ابتداي سال به مبلـغ 229ر1 ميلياردريال کاهـش و حسابهاي پرداختني کوتـاه مـدت و بلند مدت بترتيـب به مبالـغ 203 ميليارد ريال و 026ر1 ميلياردريال افـزايـش مـييـابـد. 5. پاسخ تاييديه هاي درخواستي در ارتباط با دريافتنيها و پيش پرداختها جمعا به مبلغ 983ر2 ميليارد ريال و پرداختنيها و پيش دريافت ها جمعا به مبلغ 574ر3 ميليارد ريال دريافت نشده است. با توجه به مراتب فوق، تعيين هرگونه تعديلات احتمالي که در صورت دريافت پاسخ تاييديه هاي واصل نشده بر صورتهاي مالي ضرورت مي يافت، در حال حاضر براي اين سازمان امکانپذير نشده است.
|
6.
به نظر اين سازمان، بـه استثناي آثار مورد مندرج در بند 4 و همچنين به استثناي آثار احتمالي مورد مندرج در بند 5، صورتهاي مالي ياد شده در بالا، وضعيت مالي گروه و شرکت پتروشيمي شازند (سهامي عام) درتاريخ 29 اسفند 1398 و عملکرد مالي و جريانهاي نقدي گروه و شرکت اصلي را براي سال مالي منتهي بـه تاريخ مزبور، از تمام جنبههاي با اهميت، طبق استانداردهاي حسابداري ، به نحو مطلوب نشان ميدهـد.
|
7. مسئوليت "ساير اطلاعات" با هيئتمديره شرکت است. "ساير اطلاعات"شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسيري مديريت است.
اظهارنظر اين سازمان نسبت به صورتهاي مالي، در برگيرنده اظهارنظر نسبت به "ساير اطلاعات"نيست و نسبت به آن هيچ نوع اطميناني اظهار نميشود.
در ارتباط با حسابرسي صورتهاي مالي، مسئوليت اين سازمان مطالعه "ساير اطلاعات"به منظور شناسايي مغايرتهاي با اهميت آن با صورتهاي مالي يا با اطلاعات کسب شده در فرآيند حسابرسي و يا تحريفهاي بااهميت است. در صورتي که اين سازمان به اين نتيجه برسد که تحريف با اهميتي در "ساير اطلاعات"وجود دارد، بايد اين موضوع را گزارش کند.
همانطور که در بند 4 فوق در بخش "مباني اظهارنظر مشروط" درج شده، حسابهاي پرداختني مرتبط با تعهدات ناشي از بازنشستگي پيش از موعد کارکنان ، داراي تحريف بااهميت است. به همين دليل اين سازمان به اين نتيجه رسيده که مبالغ يا ساير اقلام مندرج در گزارش تفسيري مديريت در اين خصوص نيز به طور بااهميتي تحريف شده است.
همچنين همانگونه که در بند 5 بخش "مباني اظهارنظر مشروط"، شرح داده شده، در تاريخ صورت وضعيت مالي، به دليل عدم دسترسي به اطلاعات لازم، شواهد حسابرسي کافي و مناسب درخصوص تائيديه هاي مرتبط با دريافتني ها ، پيش پرداختها و پرداختني ها و پيش دريافتها به دست نيامده است، از اين رو سازمان نميتواند نتيجهگيري کند که "ساير اطلاعات" در ارتباط با موارد مذکور حاوي تحريف با اهميت است يا خير.
|
8. نظر مجمع عمومي عادي صاحبان سهام را هنگام تصميمگيري نسبت به تقسيم سود سهام، به آثار مالي مطالب مندرج در بند 4 اين گزارش، جلب مينمايد. 9. مفاد ماده 232 اصلاحيه قانون تجارت و ماده 49 اساسنامه شرکت در خصوص ارائه صورتهاي مالي و گزارش فعاليت هيئت مديره به بازرس حداکثر ظرف سه ماه پس از انقضاي سال مالي رعايت نشده است (تاريخ ارائه 12/04/1399 10. مفاد ماده 22 قانون ارتقاء سلامت اداري و مقابله با فساد درخصوص ثبت نرمافزارهاي مالي و اداري در وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات و تائيد اصالت نرم افزارهاي مورد استفاده رعايت نگرديده است.همچنين امکان دسترسي به پايگاه داده مربوط به نرم افزارهاي مذکور، براي اين سازمان فراهم نشده است. 11. به شرح يادداشت توضيحي 4-2-14 ، اسناد مالکيت تعداد 14 قطعه از زمين هاي شرکت شامل يک قطعه زمين اهدائي منابع طبيعي به مساحت 17/6هکتار، 11 قطعه زمين خارج از مجتمع توليدي شرکت در شازند به مساحت 4/5هکتار ، يک قطعه زمين در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي بندر امام به مساحت 2.4هکتارو يک قطعه زمين در مجتمع تفريحي توسکاي شمال به متراژ 0.5هکتار، به نام شرکت انتقال نيافته است. 12. پيگيريهـاي شرکت جهت انجام تـکاليف مـقرر در مجمع عمومي عـادي مـورخ 10 تير 1398 صاحبان سهام، در رابـطه بـا وصول مطالبات سنواتي از شرکتيوروپتک و ارسال گزارش نقاط ضعف کنترلهاي داخلي براي سهامدار عمده به نتيجـه قطعي نرسيده است. 13. معاملات منـدرج در يـادداشـت توضيحي 1-39، بـه عنوان کليـه معـاملات مشمول ماده 129 اصلاحيه قانـون تجـارت که طي سال مالي مورد گـزارش انجام شده و توسط هيئت مديره به اطلاع اين سازمان رسيده، مورد بررسي قرارگرفته است. در مـورد معاملات مذکـور، مفـاد ماده فـوق مبني به کسب مجوز از هيئت مديره و عدم شرکت مدير ذينفع در رأي گيري رعايت شده است. مضافا نظراين سازمان، به شواهدي حاکي از اينکه معاملات مزبور با شرايط مناسب تجـاري و در روال عـادي عمليات شرکت انجـام نگرفته بـاشد، جـلب نشده اسـت. 14. گزارش هيئت مديره درباره فعاليت و وضع عمومي شرکت ،موضوع ماده 232 اصلاحيه قانون تجارت ، که به منظور تقديم به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام تنظيم گرديده ، مورد بررسي اين سازمان قرارگرفته است. با توجه به رسيدگي انجام شده ، نظر اين سازمان به موارد با اهميتي که حاکي از مغايرت اطلاعات مندرج درگزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هيئت مديره باشد، جلب نشده است. 15. طي سال مالي مورد گزارش ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد زير رعايت نشده است:
شماره ماده دستورالعملشرح
دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات:
تبصره 8 ماده 7تهيه گزارش تفسيري مديريت مطابق ضوابط مقرر (عدم ارائه اطلاعات مالي مناسب آيندهنگر و افشاحقوق و مزاياي هيئتمديره).
بند 3 ماده 7افشاي اطلاعات و صورتهاي مالي و گزارش تفسيري مياندورهاي 3 و 6 و 9 ماهه حسابرسي نشده حداکثر 30 روز پس از پايان مقاطع 3 ماهه.
بند 4 ماده 7افشاي صورتهاي مالي مياندورهاي حسابرسي شده تلفيقي حداکثر 75 روز پس از پايان دوره 6 ماهه.
اجزاي 1 و 2 بند 10 ماده 7افشاي صورتهاي ماي سالانه و مياندورهاي ششماهه حسابرسي شده شرکت فرعي در مواعد مقرر.
دستورالعمل انضباطي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار
ماده 3عدم حسابرسي صورتهاي مالي شرکتهاي فرعي ناشر توسط حسابرسان معتمد سازمان مذکور.
دستورالعمل پذيرش در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران:
ماده 10درصد سهام شناور به ميزان حداقل 20 درصد سهام (درصد مذکور معادل 16 درصد سهام ميباشد) و داشتن حداقل يک بازارگردان.
دستورالعمل کنترلهاي داخلي حاکم بر گزارشگري مالي:
عدم ارائه مدارک و مستندات درخصوص انجام مستندسازي کنترلهاي داخلي، کسب اطمينان معقول از اثربخشي کنترلهاي داخلي و نيز شناسايي، ارزيابي و تجزبه و تحليل ريسکهاي تجاري"شرکتهاي فرعي خارجي ".
دستورالعمل حاکميت شرکتي:
ماده 3ايجاد، استقرار و تقويت ساز و کارهاي اثربخش جهت کسب اطمينان معقول از محقق شدن اصول حاکميت شرکتي در شرکت اصلي و شرکتهاي فرعي و مستندسازي آن توسط هيئتمديره.
ماده 8استقرار ساز و کارهاي کنترلهاي داخلي اثربخش توسط هيئتمديره.
ماده 15 و 16تشکيل کميته انتصابات و استقرار فرآيندي توسط هيئتمديره جهت ارزيابي اثربخشي کميتههاي تخصصي و اعضاي هيئتمديره در شرکتهاي فرعي و وابسته.
ماده 42درج اطلاعات با اهميت از قبيل کميتههاي تخصصي هيئت مديره و اعضاي آن، عضويت در هيئتمديره ساير شرکتها، رويههاي حاکميت شرکتي و ساختار آن وحقوق و مزاياي اعضاء هيئت مديره در پايگاه اينترنتي شرکت.
ماده 43ارائه گزارش اقدامات شرکت در خصوص رعايت اصول حاکميت شرکتي در گزارش تفسيري مديريت. 16. در اجـراي ماده 33 دستورالعمل اجـرايي مبارزه با پـولشـويـي توسط حسـابرس، رعـايت مفاد قانـون مبارزه با پولشويي و آييننامـههـا و دستـورالعمـلهاي اجـرايـي مرتبـط، در چارچوب چک ليسـتهـاي ابلاغـي مرجـع ذيربـط و استانـداردهـاي حسـابرسي توسـط اين سـازمـان مـورد ارزيابـي قرار گرفتـه اسـت. در اين خصوص اين سازمان به موارد با اهميتي حاکي از عدم رعايت قوانين و مقررات ياد شده برخورد نکرده است.
|