icon

اطلاعات و صورت‌های مالی

EN
شرکت:
داروسازي سبحان انکولوژي
سرمایه ثبت شده:
861,000
نماد:
دسانکو
سرمایه ثبت نشده:
0
کد صنعت (ISIC):
432310
اطلاعات و صورت‌های مالی  12 ماهه منتهی به 1398/12/29 (حسابرسی شده)
سال مالی منتهی به:
1398/12/29
وضعیت ناشر:
پذيرفته شده در فرابورس ايران
information اطلاعات نمایش داده شده با اطلاعات امضا شده مطابقت دارد

کلیه مبالغ درج شده به میلیون ریال می باشد


گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی
به مجمع عمومی صاحبان سهام داروسازي سبحان انکولوژي

1. 1- صورتهاي مالي شرکت داروسازي سبحان انکولوژي (سهامي عام) شامل صورت وضعيت مالي به تاريخ 29 اسفند ماه 1398 و صورتهاي سود و زيان، تغييرات در حقوق مالکانه و جريانهاي نقدي براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي 1 تا 35 توسط اين موسسه، حسابرسي شده است.

2. 2- مسئوليت تهيه صورتهاي مالي ياد شده طبق استانداردهاي حسابداري ، با هيئت مديره شرکت است . اين مسئوليت شامل طراحي ، اعمال و حفظ کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه صورتهاي مالي است به گونه اي که اين صورتها ، عاري از تحريف با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه باشد .

3. 3- مسئوليت اين موسسه ، اظهارنظر نسبت به صورتهاي مالي يادشده براساس حسابرسي انجام شده طبق استانداردهاي حسابرسي است . استانداردهاي مزبور ايجاب مي کند اين موسسه الزامات آيين رفتار حرفه اي را رعايت و حسابرسي را به گونه اي برنامه ريزي و اجرا کند که از نبود تحريف با اهميت در صورتهاي مالي ، اطمينان معقول کسب شود . حسابرسي شامل اجراي روشهايي براي کسب شواهد حسابرسي درباره مبالغ و ديگر اطلاعات افشا شده در صورتهاي مالي است . انتخاب روشهاي حسابرسي، ‌به قضاوت حسابرس ، از جمله ارزيابي خطرهاي تحريف با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه در صورتهاي مالي ، بستگي دارد . براي ارزيابي اين خطرها ، کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه و ارائه صورتهاي مالي به منظور طراحي روشهاي حسابرسي مناسب شرايط موجود و نه به قصد اظهار نظر نسبت به اثربخشي کنترلهاي داخلي واحد تجاري ، بررسي مي شود . حسابرسي همچنين شامل ارزيابي مناسب بودن رويه هاي حسابداري استفاده شده و معقول بودن برآوردهاي حسابداري انجام شده توسط هيئت مديره و نيز ارزيابي کليت ارائه صورتهاي مالي است . اين موسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسي کسب شده ، براي اظهارنظر نسبت به صورتهاي مالي ، ‌کافي و مناسب است . همچنين اين موسسه به عنوان بازرس قانوني مسئوليت دارد موارد عدم رعايت الزامات قانوني مقرر در اصلاحيه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت و ساير موارد لازم را به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام گزارش کند .

4. 4- به نظر اين موسسه ، صورتهاي‌ مالي يادشده در بالا ، وضعيت مالي شرکت داروسازي سبحان انکولوژي (سهامي عام) در تاريخ 29 اسفندماه 1398و عملکرد مالي و جريانهاي نقدي آن را براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور، از تمام جنبه‌هاي با اهميت ، طبق استانداردهاي حسابداري ، به نحو مطلوب نشان مي‌دهد .

5. 5- اظهارنظر اين موسسه در اثر مفاد بند هاي ذيل تعديل نشده است : 5-1- سرفصل داراييهاي‌ نامشهود شامل مبلغ 167ر172 ميليون ريال ارزش دفتري دانش فني 54 نوع داروي ضد سرطان به شرح يادداشت توضيحي 1-14 صورتهاي مالي مي‌باشد که تا کنون پروانه ساخت 39 دارو و موافقت اصولي 15 دارو اخذ گرديده و 33 نوع از داروها ( ارزش دفتري 277ر82 ميليون ريال) به مرحله توليد صنعتي رسيده و توليد صنعتي 21 داروي ديگر نيز در دوره هاي آتي پيش بيني شده است . قابليت بازيافت داراييهاي مذکور ، منوط به تحقق برنامه‌هاي توليد و وجود بازار فروش مناسب بابت آنها در سنوات آتي مي‌باشد .
5. 5-2- به شرح يادداشت 1-1-33 توضيحي صورتهاي مالي ، طبق برگ تشخيص صادره ازطرف سازمان ماليات برارزش افزوده براي سنوات 1387 لغايت 1395شرکت مشمول پرداخت مبلغ 723ر55 ميليون ريال (مبلغ 616ر32 ميليون ريال اصل و مبلغ 107ر23 ميليون ريال جرائم) گرديده که از اين بابت مبلغ 915ر4 ميلون ريال پرداخت شده است . توضيح اينکه طبق بند 9 ماده 12 قانون ماليات و عوارض ارزش افزوده ، عرضه و خدمات انواع دارو از پرداخت ماليات و عوارض ارزش افزوده معاف مي باشد و در تاريخ صورت وضعيت مالي پرونده مالياتي شرکت در مورد موضوع فوق الذکر در جريان بوده و شرکت موفق گرديده راي موافق هيات تجديد نظر را مبني بر رسيدگي مجدد و تشخيص ماليات صحيح جلب نمايد. لذا تعيين تکليف موضوع منوط به اظهارنظر مسئولين مالياتي مي باشد.
5. 5-3- به شرح يادداشت2-1-33 توضيحي صورتهاي مالي ، طبق برگ تشخيص صادره از طرف سازمان ماليات بر ارزش افزوده در خصوص جرائم عوارض آلايندگي براي فصول سال 1395شرکت مشمول پرداخت مبلغ 277ر17 ميليون ريال ( مبلغ 517ر11 ميليون ريال اصل و مبلغ 760ر5 ميليون ريال جرائم) گرديده است. لازم به توضيح است که شرکت براي سال 1395 تنها براي يک فصل به عنوان صنايع آلاينده شناسايي شده است که با احداث تصفيه خانه و به استناد نامه سازمان محيط زيست کل کشور از فهرست شرکتهاي آلاينده خارج گرديد ، اما از آنجايي که نامه رفع آلايندگي به حوزه مالياتي مربوطه ارسال نشده لذا شرکت براي سه فصل مشمول پرداخت عوارض آلايندگي گرديده و در تاريخ صورت وضعيت مالي پرونده مالياتي مذکور از اين بابت در جريان بوده و شرکت موفق گرديده راي موافق هيئت تجديد نظر را مبني بر رسيدگي مجدد و تشخيص ماليات صحيح جلب نمايد. لذا تعيين تکليف موضوع منوط به اظهارنظر مسئولين مالياتي مي باشد.
5. 5-4- به شرح يادداشت توضيحي 4-5 صورتهاي مالي ،آثار احتمالي ناشي از رعايت بخشنامه ها و مصوبات صادره از مراجع ذيصلاح در خصوص برگشت منابع ارزي حاصل از صادرات ، منوط به اظهار نظر مراجع مذکور مي باشد.
5. 5-5- به شرح يادداشت 2-25 و 3-1-33 توضيحي صورتهاي مالي بابت ماليات عملکرد سال 1396 و جرائم موضوع ماده 169 مکرر قانون مالياتهاي مستقيم و ماليات متمم براي سالهاي1391 و 1392 به ترتيب مبالغ 960ر46 و 140ر194 ميليون ريال برگ تشخيص توسط سازمان امور مالياتي صادر شده است که از اين بابت صرفا مبلغ 890ر23 ميليون ريال ذخيره شناسايي و نسبت به برگ تشخيص صادره اعتراض شده است که در اين خصوص شرکت موفق گرديده راي موافق هيئت تجديد نظر را مبني بر رسيدگي مجدد و تشخيص ماليات صحيح جلب نمايد. تعيين تکليف موضوع منوط به اظهارنظر مسئولين مالياتي مي باشد.

6. 6- مسئوليت "ساير اطلاعات" با هيئت مديره شرکت است . "ساير اطلاعات" شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسيري مديريت است . اظهار نظر اين موسسه نسبت به صورتهاي مالي ، در برگيرنده اظهار نظر نسبت به "ساير اطلاعات" نيست و نسبت به آن هيچ نوع اطميناني اظهار نمي‌شود . در ارتباط با حسابرسي صورتهاي مالي ، مسئوليت اين موسسه ، مطالعه "ساير اطلاعات" به منظور شناسايي مغايرت‌هاي با اهميت آن با صورتهاي مالي يا با اطلاعات کسب شده در فرآيند حسابرسي و يا تحريف‌هاي با اهميت است . در صورتيکه اين موسسه به اين نتيجه برسد که تحريف با اهميتي در"ساير اطلاعات" وجود دارد، بايد اين موضوع را گزارش کند . در اين خصوص نکته قابل گزارشي وجود ندارد .

7. 7- موارد عدم رعايت الزامات قانوني مقرر در اصلاحيه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت به شرح زير است : 7-1- مفاد ماده 110 اصلاحيه قانون تجارت و تبصره ماده 28 اساسنامه مبني بر معرفي نماينده شخص حقوقي هيئت مديره .
7. 7-2- مفاد تبصره 2 ماده 241 اصلاحيه قانون تجارت مبني بر عدم عضويت همزمان مديران در هيئت مديره شرکتهاي ديگر.
7. 7-3- مفاد تبصره 2 ماده 27 اساسنامه در خصوص عضويت غيرموظف يک نفر با تحصيلات مالي در ترکيب اعضاي هيئت مديره.
7. 7-4- مفاد ماده 38 اساسنامه مغاير با ماده 241 قانون تجارت (در خصوص سقف پاداش پرداختي به مديران) مي باشد.
7. 7-5- مفاد ماده 240 اصلاحيه قانون تجارت مبني بر پرداخت سود سهام حداکثر ظرف مدت 8 ماه پس از تصميم مجمع عمومي .
7. 7-6- پيگيريهاي شرکت جهت انجام تکاليف مقرر در مجمع عمومي عادي ساليانه مورخ 1398/03/07 صاحبان سهام در خصوص رعايت کامل الزامات و ضوابط بورس و اصلاح پاداش هيئت مديره سال مالي منتهي به 1396/12/29 مطابق ماده 241 اصلاحيه قانون تجارت ، به نتيجه نهايي نرسيده است
8. 8- واحد مورد رسيدگي نسبت به رفع تعهد ارزي واردات شرکت جمعا به مبلغ 000ر171 يورو بابت ثبت سفارش انجام شده وکارمزد آن به مبلغ 384ر70 يورو اقدام ننموده و همچنين مبلغ 058ر175 ميليون ريال اقلام راکد و سررسيد گذشته حسابهاي پرداختني تعيين تکليف نشده است. ضمنا طي سال مورد رسيدگي حدود 70 درصد از فروشهاي شرکت (سال گذشته 94 درصد) به 4 مشتري صورت گرفته است.
9. 9- معاملات مندرج در يادداشت توضيحي 1-32 صورتهاي مالي ، به عنوان کليه معاملات مشمول ماده 129 اصلاحيه قانون تجارت که طي سال مالي مورد گزارش انجام شده و توسط هيئت مديره به اطلاع اين موسسه رسيده ، مورد بررسي قرار گرفته است. در مورد معاملات مذکور با توجه به ترکيب اعضاي هيئت مديره ، رعايت تشريفات مقرر در ماده قانوني ياد شده مبني بر کسب مجوز از هيئت مديره و عدم شرکت مدير ذينفع در راي گيري ميسر نبوده است . همچنين به استثناي قرارداد با شرکت توسعه منابع انساني مدبر به مبلغ 23 ميليارد ريال جهت تامين نيروي انساني که طبق مجموعه مقررات امور شرکتهاي تابعه و وابسته (بدون برگزاري مناقصه)، صورت پذيرفته است ، نظر اين موسسه به شواهدي حاکي از اينکه ساير معاملات مزبور با شرايط مناسب تجاري و در روال عادي عمليات شرکت انجام نگرفته باشد جلب نشده است .
10. 10- گزارش هيئت مديره درباره فعاليت و وضع عمومي شرکت ، موضوع ماده 232 اصلاحيه قانون تجارت که به منظور تقديم به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام تهيه و تنظيم شده، مورد بررسي اين موسسه قرار گرفته است. باتوجه به رسيدگيهاي انجام شده، نظر اين موسسه به موارد با اهميتي که حاکي از مغايرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هيئت مديره باشد ، جلب نشده است.
11. 11- صورتهاي مالي ، گزارش تفسيري مديريت ، تائيديه مديران و گزارش فعاليت هيئت مديره درباره فعاليت و وضع عمومي شرکت ، به امضاء يکي از اعضاي هيئت مديره نرسيده است.
12. 12- مفاد ماده 110 قانون مالياتهاي مستقيم مبني بر پرداخت ماليات ابرازي سال 1397 رعايت نشده است.
13. 13- مفاد تبصره 5 ماده 4 ، ماده 33 و تبصره آن و ماده 35 دستورالعمل حاکميت شرکتي سازمان بورس اوراق بهادار به ترتيب در خصوص وجود حداقل يک عضو غيرموظف در ترکيب هيئت مديره با تحصيلات مالي و تجربه مرتبط و حضور کليه اعضاي هيئت مديره و رئيس کميته حسابرسي در مجامع عمومي و اطلاع رساني دلايل عدم حضور مديران مذکور و رئيس کميته حسابرسي به سهامداران همان مجمع ، تصويب حق حضور در جلسات کميته هاي تخصصي هيئت مديره در مجمع عمومي عادي صاحبان سهام، رعايت نشده است.
14. 14- ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد ذيل رعايت نشده است: - مفاد بند 4 ماده 7 دستورالعمل اجرايي افشاء اطلاعات در خصوص افشاي صورتهاي مالي و گزارش تفسيري مديريت ميان دوره اي 6 ماهه حسابرسي شده حداکثر 60 روز بعد از پايان دوره 6 ماهه. - مفاد تبصره ماده 9 دستورالعمل اجرايي افشا اطلاعات در خصوص افشاي تعيين و تغيير نماينده اشخاص حقوقي حداکثر تا قبل از ساعت شروع معاملات روز بعد از تاريخ مجمع. - مفاد ماده 10 دستور العمل اجرايي افشاء اطلاعات در خصوص ارائه صورتجلسه مجمع عمومي حداکثر ظرف 10 روز پس از تاريخ برگزاري مجمع به مرجع ثبت شرکتها و افشاء صورتجلسه مجمع عمومي عادي سالانه ظرف يک هفته پس از ابلاغ ثبت . - ماده 5 دستورالعمل انضباطي ناشران پذيرفته شده در فرا بورس ايران در خصوص پرداخت سود مصوب مجمع ظرف مهلت قانوني و طبق برنامه اعلام شده . - مفاد ماده 27 اساسنامه نمونه شرکت هاي سهامي عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اينکه حداقل يکي از اعضاي هيئت مديره غير موظف داراي تحصيلات مالي و تجربه مرتبط باشد.
15. 15- در اجراي ابلاغيه چک ليست کنترل هاي داخلي حاکم بر گزارشگري مالي مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، چک ليست مزبور مورد بررسي و تکميل قرار گرفته است. بر اساس چک ليست تکميل شده، به استثناي عدم تجربه و آموزش کافي برخي از اعضاي کميته حسابرسي ، مورد مهمي که حاکي از عدم رعايت يا عدم اجراي کامل بند يا بندهايي از چک ليست باشد، مشاهده نگرديده است.
16. 16- در اجراي ماده 33 دستورالعمل اجرايي مبارزه با پولشويي توسط حسابرسان ، رعايت مفاد قانون مبارزه با پولشويي و آيين نامه و دستورالعمل هاي اجرايي مرتبط در چک ليستهاي ابلاغي مرجع ذيربط و استانداردهاي حسابرسي ، توسط اين موسسه مورد رسيدگي قرار گرفته است . در اين خصوص ، اين موسسه به موارد با اهميتي حاکي از عدم رعايت قوانين و مقررات ياد شده برخورد نکرده است .

20خرداد1399
موسسه حسابرسي مفيد راهبر
سمتامضاء كنندهشماره عضویتزمان
مدير فني موسسه مفيد راهبر Iman Joneidi Jafari [Sign]9018601399/04/09 22:56:42
مدير فني موسسه مفيد راهبر Alireza Mehradfar [Sign] 1399/04/09 22:58:19
مدير موسسه مفيد راهبر Houshang Naderian [Sign]8008101399/04/09 22:59:50