1. صورتهاي مالي تلفيقي گروه و شرکت پتروشيميفنآوران (سهاميعام) شامل صورتهاي وضعيت مالي به تاريخ 29 اسفند 1398 و صورتهاي سود و زيان، تغييرات در حقوق مالکانه و جريانهاي نقدي براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي 1 تا 39 توسط اين سازمان، حسابرسي شده است.
|
2. مسئوليت تهيه صورتهاي مالي ياد شده طبق استانداردهاي حسابداري، با هيئتمديره شرکت است. اين مسئوليت شامل طراحي، اعمال و حفظ کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه صورتهاي مالي است به گونهاي که اين صورتها، عاري از تحريف با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه باشد.
|
3. مسئوليت اين سازمان، اظهارنظر نسبت به صورتهاي مالي يادشده براساس حسابرسي انجام شده طبق استانداردهاي حسابرسي است. استانداردهاي مزبور ايجاب ميکند اين سازمان الزامات آئين رفتار حرفهاي را رعايت و حسابرسي را به گونهاي برنامهريزي و اجرا کند که از نبود تحريف با اهميت در صورتهاي مالي، اطمينان معقول کسب شود.
حسابرسي شامل اجراي روشهايي براي کسب شواهد حسابرسي درباره مبالغ و ديگر اطلاعات افشاء شده در صورتهاي مالي است. انتخاب روشهاي حسابرسي، از جمله ارزيابي خطرهاي تحريف با اهميت ناشي از تقلب يا اشتباه در صورتهاي مالي، به قضاوت حسابرس بستگي دارد. براي ارزيابي اين خطرها، کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه و ارائه صورتهاي مالي به منظور طراحي روشهاي حسابرسي مناسب شرايط موجود و نه به قصد اظهارنظر نسبت به اثربخشي کنترلهاي داخلي واحد تجاري، بررسي ميشود. حسابرسي همچنين شامل ارزيابي مناسب بودن رويههاي حسابداري استفاده شده و معقول بودن برآوردهاي حسابداري انجام شده توسط هيئتمديره و نيز ارزيابي کليت ارائه صورتهاي مالي است.
اين سازمان اعتقاد دارد که شواهد حسابرسي کسب شده، براي اظهارنظر نسبت به صورتهاي مالي، کافي و مناسب است.
همچنين اين سازمان مسئوليت دارد به عنوان بازرس قانوني، موارد عدم رعايت الزامات قانوني مقرر در اصلاحيه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت و نيز ساير موارد لازم را به مجمععمومي عادي صاحبان سهام گزارش کند.
|
4.
به نظر اين سازمان، صورتهاي مالي يادشده در بالا، وضعيت مالي گروه و شرکت پتروشيمي فنآوران (سهامي عام) در تاريخ 29 اسفند 1398 و عملکرد مالي و جريانهاي نقدي گروه و شرکت را براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور، از تمام جنبههاي با اهميت، طبق استانداردهاي حسابداري، به نحو مطلوب نشان ميدهد.
|
5. مسئوليت "ساير اطلاعات" با هيئتمديره شرکت است. "ساير اطلاعات" شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسيري مديريت است. اظهارنظر اين سازمان نسبت به صورتهاي مالي، در برگيرنده اظهارنظر نسبتبه "ساير اطلاعات" نيست و نسبت به آن هيچ نوع اطميناني اظهار نميشود.
در ارتباط با حسابرسي صورتهاي مالي، مسئوليت اين سازمان مطالعه "ساير اطلاعات" به منظور شناسايي مغايرتهاي با اهميت آن با صورتهاي مالي يا با اطلاعات کسب شده در فرآيند حسابرسي و يا تحريفهاي با اهميت است. در صورتيکه اين سازمان به اين نتيجه برسد که تحريف با اهميتي در "ساير اطلاعات" وجود دارد، بايد اين موضوع را گزارش کند. دراين خصوص نکته قابل گزارش وجود ندارد.
|
6. نظر مجمععمومي صاحبان سهام را به اين نکته جلب مينمايد که به دليل زيان انباشته شرکت فرعي (پتروشيمي فارابي)، سود انباشته در صورتهاي مالي تلفيقي کمتر از سود قابل تخصيص در شرکت اصلي ميباشد. از اين رو هنگام تصميمگيري نسبت به تقسيم سود سهام، به منظور جلوگيري از تقسيم منافع موهوم، توجه به اين موضوع اهميت دارد. 7. مفاد ماده 110 اصلاحيه قانون تجارت و 30 اساسنامه شرکت درخصوص معرفي نماينده شخص حقيقي هيئتمديره توسط شرکت سرمايهگذاري صندوق بازنشستگي کشوري رعايت نگرديده است. 8. فروشهاي صادراتي شرکت به موجب قراردادهاي بازاريابي منعقده، تا شهريور 1398 با شرکت ماکرو اينترنشنال سرويس و بعد از آن توسط بانک تجارت (از طريق کارگزاران زيرمجموعه آنها) صورت گرفته است. در اين خصوص جهت مبلغ 077ر1 ميليارد ريال(معادل 370ر27 هزار درهم و 413 هزار يورو) از فروشهاي صادراتي، مفاد قراردادهاي فيمابين جهت واريز وجوه حاصل از فروشهاي صادراتي ظرف مهلتهاي مقرر در قرارداد رعايت نگرديده و ضمانتنامههاي معتبري نيز از بانک تجارت اخذ نشده است. 9. اقدامات هيئتمديره شرکت جهت انجام تکاليف مقرر در مجمع عمومي عادي مورخ 22 تير 1398، دررابطه با موارد مندرج در بندهاي 8، 12 و 13 اين گزارش و پيگيري لازم درخصوص تصميمگيري بابت عمليات اجرايي شرکت پترو الفين فنآوران و اخذ اسناد مالکيت تعدادي از زمينهاي شرکت به نتيجه قطعي نرسيده است. 10. معاملات مندرج در يادداشت توضيحي 3 -36، به عنوان کليه معاملات مشمول ماده 129 اصلاحيه قانون تجارت که طي سال مالي مورد گزارش انجام شده و توسط هيئتمديره به اطلاع اين سازمان رسيده، مورد بررسي قرار گرفته است. در مورد معاملات مذکور، مفاد ماده فوق مبني بر کسب مجوز از هيئتمديره و عدم شرکت مدير ذينفع در رأيگيري رعايت شده است. مضافا نظر اين سازمان به شواهدي حاکي از اينکه معاملات مزبور با شرايط مناسب تجاري و در روال عادي عمليات شرکت انجام نگرفته باشد جلب نشده است. 11. گزارش هيئتمديره، موضوع ماده 232 اصلاحيه قانون تجارت، درباره فعاليت و وضععمومي شرکت پتروشيمي فنآوران (سهامي عام)، که به منظور تقديم به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام تنظيم گرديده، مورد بررسي اين سازمان قرار گرفته است. باتوجه به رسيدگيهاي انجام شده نظر اين سازمان به موارد با اهميتي که حاکي از مغايرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده ازجانب هيئتمديره باشد، جلب نشده است. 12. ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زير رعايت نشده است:
مفاد تبصره ماده 9 دستورالعمل افشاي اطلاعات، مفاد ماده 6 دستورالعمل پذيرش و مفاد مواد 28 و 30 اساسنامه نمونه بورس اوراق بهادار تهران درخصوص افشاي فوري تغيير در ترکيب اعضاي هيئتمديره، رعايت حداقل 20 درصد سهام شناور تعيين شده براي ناشران تابلو اصلي و ميزان سرمايه تعيين شده (حداقل 1000 ميليارد ريال) براي ناشران تابلو اصلي، دعوت مجمع عمومي عادي براي تکميل اعضاي هيئتمديره (عده اعضاي هيئتمديره کمتر از حدنصاب مقرر ميباشد)، سلب عضويت اعضاي هيئتمديرهاي که اعضاي هيئتمديره يا نمايندگان آنها بيش از چهار جلسه متوالي غيبت داشتهاند. 12. مفاد مواد 11، 12، 16 و 42 دستورالعمل حاکميت شرکتي شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درخصوص ايجاد ساز و کار مناسب جهت جمعآوري موارد نقض قوانين و مقررات و نظارت بر اجراي قوانين، تناسب حقوق و مزاياي هيئتمديره و مديران ارشد متناسب با عملکرد آنها جهت ايجاد انگيزه، ايجاد فرآيندي جهت ارزيابي اثربخشي هيئتمديره و مديرعامل شرکتهاي فرعي و وابسته، افشاي اطلاعات کامل کميتههاي تخصصي هيئتمديره، تجارب و همچنين حقوق و مزاياي مديران اصلي در پايگاه اينترنتي شرکت. 13. در اجراي ماده 33 دستورالعمل اجرايي مبارزه با پولشويي توسط حسابرسان، رعايت مفاد قانون مبارزه با پولشويي و آئيننامهها و دستورالعملهاي اجرايي مرتبط، در چارچوب چک ليستهاي ابلاغي مرجع ذيربط و استانداردهاي حسابرسي، توسط اين سازمان مورد ارزيابي قرار گرفته است. دراينخصوص به استثناي عدم شناسايي و تأييد هويت اشخاص خارجي و دريافت استعلام مشخصات سهامداران اشخاص حقوقي و اعضاي هيئتمديره آنها، انجام وظايف تعيين شده براي مسئول مبارزه با پولشويي و لزوم تدوين رويههاي قابل اتکا جهت مبارزه با پولشويي و ابلاغ آن به کارکنان و آموزش آنها، (موضوع مواد 3، 4،5 ،6، 11، 14، 16، 21 و 23 دستورالعمل اجرايي مبارزه با پولشويي و همچنين مواد 3، 14، 19، 35، 36 و 43 آييننامه اجرايي مبارزه با پولشويي)، اين سازمان به موارد با اهميتي حاکي از عدم رعايت قوانين و مقررات ياد شده برخورد نکرده است.
|