1. صورتهاي مالي شرکت صنايع پتروشيمي کرمانشاه (سهامي عام) شامل صورت وضعيت مالي به تاريخ 31 شهريور 1399 و صورتهاي سود و زيان، تغييرات در حقوق مالکانه و جريانهاي نقدي براي دوره مالي شش ماهه منتهي به تاريخ مزبور و يادداشتهاي توضيحي 1 تا 36، توسط اين مؤسسه حسابرسي شده است.
|
2. مسئوليت تهيه صورتهاي مالي ياد شده طبق استانداردهاي حسابداري، با هيئتمديره شرکت است. اين مسئوليت شامل طراحي، اعمال و حفظ کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه صورتهاي مالي است بهگونهاي که اين صورتها، عاري از تحريف بااهميت ناشي از تقلب يا اشتباه باشد.
|
3. مسئوليت اين مؤسسه، اظهارنظر نسبت به صورتهاي مالي ياد شده براساس حسابرسي انجام شده طبق استانداردهاي حسابرسي است. استانداردهاي مزبور ايجاب ميکند اين مؤسسه الزامات آيين رفتار حرفهاي را رعايت و حسابرسي را به گونهاي برنامهريزي و اجرا کند که از نبود تحريف بااهميت در صورتهاي مالي، اطمينان معقول کسب شود.
حسابرسي شامل اجراي روشهايي براي کسب شواهد حسابرسي درباره مبالغ و ديگر اطلاعات افشا شده در صورتهاي مالي است. انتخاب روشهاي حسابرسي، به قضاوت حسابرس، از جمله ارزيابي خطرهاي تحريف بااهميت ناشي از تقلب يا اشتباه در صورتهاي مالي، بستگي دارد. براي ارزيابي اين خطرها، کنترلهاي داخلي مربوط به تهيه و ارائه صورتهاي مالي به منظور طراحي روشهاي حسابرسي مناسب شرايط موجود، و نه به قصد اظهارنظر نسبت به اثربخشي کنترلهاي داخلي واحد تجاري، بررسي ميشود. حسابرسي همچنين شامل ارزيابي مناسب بودن رويههاي حسابداري استفاده شده و معقول بودن برآوردهاي حسابداري انجام شده توسط هيئتمديره و نيز ارزيابي کليت ارائه صورتهاي مالي است.
اين مؤسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسي کسب شده، براي اظهارنظر مشروط نسبت به صورتهاي مالي، کافي و مناسب است.
|
4. همانگونه که در يادداشت توضيحي 1-19 صورتهاي مالي افشاء گرديده، شرکت از ابتداي مهر ماه 1397 با هماهنگي انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي و با استناد به مفاد جزء 4 بند الف ماده 1 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، رأي شماره 505 مورخ 31 مرداد 1396 هيئتعمومي ديوان عدالت اداري، اجرائيه شعبه اجراي احکام معاونت قضايي امور اقتصادي ديوان عدالت اداري، مصوبات بيست و چهارمين جلسه کارگروه تنظيم بازار و مصوبه هيئت وزيران مورخ 7 مهر 1398، فروش محصول اوره به شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و اتحاديههاي تابعه آن را با نرخهاي اشاره شده در يادداشت مذکور، صورتحساب و در دفاتر مالي خود شناسايي نموده است. اين تغيير در نرخگذاري فروش محصول اوره، منجر به شناسايي درآمد فروش بيشتر در مقايسه با نرخهاي تکليفي از نيمه دوم سال 1397 تا تاريخ صورتوضعيت مالي جمعا به مبلغ 4,923 ميليارد ريال گرديده است. عليرغم پيگيريهاي انجام شده، تا تاريخ اين گزارش نحوه و زمان اجراي مصوبه مورخ 7 مهر 1398 هيئت وزيران درخصوص مابهالتفاوت نرخ فروش محصول اوره با نرخ تکليفي، مشخص نگرديده و شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و اتحاديههاي تابعه آن نيز مابهالتفاوت مازاد بر نرخهاي تکليفي مندرج در صورتحسابهاي شرکت را به دليل عدم تأييد، پرداخت ننمودهاند. از اينرو، در نبود اسناد و مدارک مثبته کافي، تعيين آثار تعديلات احتمالي که در صورت رفع موارد مذکور نسبت به صورتهاي مالي پيوست ضرورت مييافت، در حال حاضر براي اين مؤسسه امکانپذير نيست.
|
5. به نظر اين مؤسسه، به استثناي آثار احتمالي مورد مندرج در بند 4، صورتهاي مالي يادشده در بالا، وضعيت مالي شرکت صنايع پتروشيمي کرمانشاه (سهامي عام) در تاريخ 31 شهريور 1399 و عملکرد مالي، صورت تغييرات در حقوق مالکانه و جريانهاي نقدي شرکت را براي دوره مالي منتهي به تاريخ مزبور، از تمام جنبههاي بااهميت، طبق استانداردهاي حسابداري، به نحو مطلوب نشان ميدهد.
|
6. همانگونه که در يادداشت توضيحي 5-13 صورتهاي مالي افشا گرديده، دارايي در جريان تکميل و پيشپرداختهاي سرمايهاي در تاريخ صورتوضعيت مالي شامل مخارج و پرداختهاي انجام شده بابت فاز دو خط توليد جمعا به مبلغ 9,833 ميليارد ريال ميباشد. با توجه به مذاکرات و مکاتبات اخير شرکت درخصوص تغيير نحوه تامين منابع مالي ارزي مورد نياز و انعقاد قراردادها و انجام پرداختهاي لازم، عمليات ساخت اين پروژه در دوره مالي مورد گزارش تسريع گرديده و طبق برآورد مديريت و در صورت تامين منابع ارزي مورد نياز، پروژه مذکور تا پايان سال 1402 به بهرهبرداري خواهد رسيد. اظهارنظر اين مؤسسه در اثر مفاد اين بند مشروط نگرديده است.
|
7. مسئوليت "ساير اطلاعات" با هيئتمديره شرکت است. "ساير اطلاعات" شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسيري مديريت است.
اظهارنظر اين مؤسسه نسبت به صورتهاي مالي، دربرگيرنده اظهارنظر نسبت به "ساير اطلاعات" نيست و نسبت به آن هيچ نوع اطميناني اظهار نميشود.
در ارتباط با حسابرسي صورتهاي مالي، مسئوليت اين مؤسسه مطالعه "ساير اطلاعات" به منظور شناسايي مغايرتهاي بااهميت آن با صورتهاي مالي يا با اطلاعات کسب شده در فرآيند حسابرسي و يا تحريفهاي بااهميت است. درصورتيکه اين مؤسسه به اين نتيجه برسد که تحريف بااهميتي در "ساير اطلاعات" وجود دارد، بايد اين موضوع را گزارش کند.
همانطور که در بند 4 در بخش "مبناي اظهارنظر مشروط" در بالا توضيح داده شده، درخصوص نحوه قيمتگذاري کود اوره فروش رفته به شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و اتحاديههاي تابعه آن، اين مؤسسه به دليل عدم دسترسي به اطلاعات لازم، نتوانسته است شواهد حسابرسي کافي و مناسب بدست آورد. از اينرو، اين مؤسسه نميتواند نتيجهگيري کند که "ساير اطلاعات" در ارتباط با اين موضوع حاوي تحريف بااهميت است يا خير.
|
8. ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ("سازمان") در موارد زير توسط شرکت رعايت نشده است:
8-1.مفاد تبصرههاي 2 و 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درخصوص پرداخت کامل سود سهام مصوب ظرف مهلت قانوني مقرر و پرداخت سود از طريق شرکت سپردهگذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه.
8-2. مفاد ابلاغيه شماره 440/018/ب/96 مورخ 21 فروردين 1396 سازمان درخصوص ارسال نسخه کامل تصويربرداري از جلسه مجمع عمومي صاحبان سهام مورخ 24 ارديبهشت 1399 در قالب لوح فشرده براي سازمان طي مدت تعيين شده.
8-3. مفاد بند 10 ماده 7 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شرکتهاي ثبت شده نزد سازمان درخصوص افشاي صورتهاي مالي سالانه حسابرسي شده 29 اسفند 1398 و صورتهاي مالي مياندورهاي شش ماهه حسابرسي شده شرکت فرعي در سامانه کدال.
8-4.مفاد تبصره ماده 23 و مواد 3، 11، 19، 42 و 43 دستورالعمل حاکميت شرکتي شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران عمدتا درخصوص وظايف و اقدامات محول شده به هيئتمديره شرکت از جمله طراحي و پيادهسازي ساز و کاري جهت جمعآوري و رسيدگي به گزارشهاي مربوط به نقض قوانين و مقررات، تهيه منشور هيئتمديره و منشور دبيرخانه هيئتمديره، افشاي کامل اطلاعات هيئتمديره و رويههاي حاکميت شرکتي و ساختار آن. 9. در اجراي ابلاغيه چکليست کنترلهاي داخلي حاکم بر گزارشگري مالي مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، چکليست مزبور مورد ارزيابي اين مؤسسه قرار گرفته است. دراينخصوص، اين مؤسسه به مورد بااهميتي برخورد ننموده است.
|